Trenutno važeća Odluka o zakupu i kupoprodaji poslovnoga prostora donesena je 2018. godine i novelirana 2019. i 2023. godine („Službeni glasnik Grada Belog Manastira“, broj 8/18, 11/19 i 12/23).

Navedenom Odlukom su određeni uvjeti i postupak za davanje u zakup poslovnoga prostora u vlasništvu i na upravljanju Grada Belog Manastira, međusobna prava i obveze zakupodavca i zakupnika poslovnog prostora, početna visina zakupnine, uvjeti i postupak natječaja, zasnivanje zakupa, održavanje i rekonstrukcija poslovnih prostora, prestanak zakupa, kao i uvjeti i način kupoprodaje poslovnog prostora u vlasništvu Grada Belog Manastira.

U međuvremenu je na snagu stupio Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o zakupu i kupoprodaji poslovnoga prostora („Narodne novine“, broj 123/24) kojim se uređuju postupci sklapanja ugovora o zakupu sa zakupnicima kojima ističu ili su već istekli ranije sklopljeni ugovori o zakupu poslovnog prostora u vlasništvu Republike Hrvatske, odnosno u vlasništvu jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave zbog čega je radi otklanjanja pravne nesigurnosti i radi sprječavanja nastanaka eventualnih poremećaja u gospodarstvu bilo potrebno stvoriti zakonski okvir temeljem kojeg će se urediti ti zakupni odnosi, a kako bi se osigurala mogućnost daljnjeg poslovanja u tim prostorima onim zakupnicima koji u cijelosti ispunjavaju obveze iz ranijih ugovora o zakupu i koji u poslovnom prostoru obavljaju dopuštenu djelatnost, sve s ciljem osiguravanja zakupnicima koji u cijelosti ispunjavaju svoje obveze iz ranije sklopljenog ugovora o zakupu mogućnost nastavka poslovanja u poslovnim prostorima u vlasništvu Republike Hrvatske, odnosno jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, kako bi mogli planirati svoje poslovne aktivnosti, a što će imati pozitivan utjecaj i na zapošljavanje, kao i na osiguranje kontinuiranih prihoda Republike Hrvatske, odnosno jedinica lokalne ili područne (regionalne) samouprave. Predmetnim Zakonom jedinice lokalne samouprave su u obvezi donijeti, odnosno uskladiti svoje opće akte kojima se uređuje kupoprodaja poslovnog prostora u njihovom vlasništvu, odnosno kojima se propisuju kriteriji za određivanje visine zakupnine

Nadalje, u međuvremenu je pravomoćnošću Uporabne dozvole KLASA: UP/I-361-05/24- 01/000006, URBROJ: 2158-16/11-24-0015 od 27. 02. 2024. godine, izdane po Upravnom odjelu za prostorno uređenje, graditeljstvo i zaštitu okoliša Osječko-baranjske županije, stavljena u funkciju zgrada poslovne namjene 2. skupine – poduzetnički centar (skladišni kapaciteti) izgrađena kroz projekt: Provedba Intervencijskog plana Grada Belog Manastira i Općine Darda, KK.08.2.1.07.0016 „Izgradnja skladišnih kapaciteta“, sufinanciran sredstvima Europskih strukturnih i investicijskih fondova u financijskom razdoblju 2014. – 2020. s ukupno osam skladišnih prostora površine od 107,38 m2 do 427,02 m2 i četiri uredska prostora površine 12,33 m2 i 13,46 m2, te pratećim zajedničkim prostorima (sanitarni čvorovi). Sukladno Ugovoru o dodjeli bespovratnih sredstava za projekte koji se financiraju iz Europskih strukturnih i investicijskih fondova u financijskom razdoblju 2014. – 2020., referentni broj KK.08.2.1.07.0016, „Izgradnja skladišnih kapaciteta“ od 29.4.2021. godine, KLASA: 402-07/19-01/05, URBROJ: 2100/01-01-03-21-8 s Dodatkom broj 1 od 9.3.2023. godine, KLASA: 402-07/19-01/05, URBROJ: 2158-2-01-03-23-35 sklopljenim između Ministarstva regionalnoga razvoja i fondova Europske unije, Središnje agencije za financiranje i ugovaranje programa i projekata Europske unije i Grada Belog Manastira, a temeljem ograničenog poziva na dostavu projektnih prijedloga (bespovratna sredstva) „Provedba Intervencijskog plana Grada Belog Manastira i Općine Darda“, ciljane skupine projekta „Izgradnja skladišnih kapaciteta“ sukladno Prilogu I Ugovora „Opis i proračun projekta“ su poduzetnici i OPG- ovi, dok su krajnji korisnici poduzetnici, OPG-ovi, poljoprivrednici, zaposlenici, edukatori, dobavljači i lokalna zajednica. Također, sukladno navedenom Opisu, projekt i aktivnosti na njemu namijenjeni su lokalnim poduzetnicima, čime se omogućava bolja konkurentnost i plasman proizvoda te im se osigurava jednaka mogućnost razvoja i napretka.

Iz navedenog razloga, odnosno kako bi se ispoštovale preuzete ugovorne obveze prema kojima su izgrađeni poslovni prostori u novosagrađenoj zgradi skladišnih kapaciteta namijenjeni lokalnim poduzetnicima, predlaže se izuzimanje tih poslovnih prostora iz postupka davanja u zakup sukladno odredbama važeće Odluke o zakupu i kupoprodaji poslovnoga prostora („Službeni glasnik Grada Belog Manastira“, broj 8/18, 11/19 i 12/23). Predmetni poslovni prostori bi se sukladno predloženom, davali u zakup temeljem posebnog natječaja za koje bi uvjete i postupak propisalo Gradsko vijeće Grada Belog Manastira posebnom odlukom, a s obzirom na odredbu članka 6. stavak 2. Zakona o zakupu i kupoprodaji poslovnoga prostora („Narodne novine” broj: 125/11, 64/15, 112/18 i 123/24) kojom je propisano da se uvjeti i postupak natječaja određuju u skladu s odlukom gradskoga vijeća.

Sve ostale predložene izmjene i dopune važeće Odluke o zakupu i kupoprodaji poslovnoga prostora („Službeni glasnik Grada Belog Manastira“, broj 8/18, 11/19 i 12/23) posljedica su stupanja na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zakupu i kupoprodaji poslovnoga prostora („Narodne novine“, broj 123/24) i s njim propisanih obveza za jedinice lokalne samouprave te određenih poboljšanja u provedbi iste uočenih kroz njezinu primjenu u praksi.

Pozivamo zainteresiranu javnost da prouči Nacrt Prijedloga Odluke o izmjenama i dopunama Odluke o zakupu i kupoprodaji poslovnoga prostora i do 13. veljače 2025. godine dostavi svoje prijedloge i mišljenja o istom na e-mail: graditeljstvo@beli-manastir.hr .

Po isteku roka za dostavu mišljenja i prijedloga gradonačelnik Grada Belog Manastira utvrdit će Prijedlog Odluke o izmjenama i dopunama Odluke o zakupu i kupoprodaji poslovnoga prostora koji će uputiti Gradskom vijeću Grada Belog Manastira na usvajanje.

U obrazloženju Prijedloga Odluke o izmjenama i dopunama Odluke o zakupu i kupoprodaji poslovnoga prostora bit će sadržan i sažetak o provedenom savjetovanju s javnošću.

Nacrt Prijedloga Odluke o izmjenama i dopunama Odluke o zakupu i kupoprodaji poslovnoga prostora možete preuzeti ovdje.

Obrazac za dostavu prijedloga i mišljenja možete preuzeti ovdje.

Izvješće o provedenom savjetovanju sa zainteresiranom javnošću od 14. veljače 2025. godine možete preuzeti ovdje.